Tworzywa sztuczne w motocyklach
Motocykl jest pojazdem drogowym bez nadwozia, który wyposażony jest w silnik spalinowy o pojemności powyżej 50 cm3, przeznaczony do przewozu jednej lub dwóch osób. Pierwszy motocykl został wynaleziony w 1885 roku przez niemieckich wynalazców Daimlera i Maybach. Pierwsze motocykle były po prostu rowerami z zamocowanym silnikiem spalinowym i paskiem klinowym napędzającym tylne koło. Z czasem jego konstrukcja została rozbudowana i wzbogacona.
Motocykle z początku XX wieku niemal całości konstruowane były z metalu. Nie znajdziemy tam praktycznie żadnych plastikowych części. Elementy z tworzyw sztucznych zaczęto wprowadzać od lat trzydziestych. Początkowo były one niewielkie i wykonane z bakelitu. Dzięki swoim dobrym właściwością izolacyjnym wykorzystywano jest do elementy elektrotechnicznych. Jednakże ten typ materiału był daleki jakościowo od współczesnych, a jego wykorzystanie przez długie lata nie było zbyt szerokie.
Rozwój polimerów, a produkcja motocykli
Plastiki stały się nieodłączną częścią produkcji motocykli dopiero w latach siedemdziesiątych. Był to okres, w którym dynamiczny rozwój polimerów wpłynął na całą branżę motoryzacyjną. Wynikało to ze spadku cen i coraz łatwiejszą dostępność tych materiałów. Historia polimerów zaczęła się w 1907 roku, kiedy Leo Hendrik Beakeland uzyskał żywicę fenolową, czyli bakelit. Była to jedna z podstaw dalszego rozwoju tworzyw termoutwardzalnych. Z czasem rozwój przemysłu chemicznego wywołał lawinę najróżniejszych produktów. Współcześnie na rynku mamy wiele typów tworzyw sztucznych – od droższych po tańsze, od bardziej wytrzymałych po te słabsze. W motoryzacji używane są tworzywa, których cena jest przeważnie równa z ceną aluminium. Jednakże mimo tego konstruktorzy chętnie z nich korzystają, ponieważ mają one wiele innych pozytywnych cech.
Motocykle i plastiki
Pierwszy raz tworzywa sztuczne na dużą skalę zostały wykorzystane przez brytyjską firmę Vincent. W 1954 roku w dwóch modelach zamontowano sporej wielkości panele z włókna szklanego. Ale dopiero w latach 70 ruszyła prawdziwa plastikowa lawina. Materiałów takich zaczęto używać do odbudów reflektorów, korpusów wskaźnikowych, bocznych pokryw, błotników. Z czasem pojawiły się również owiewki motocyklowe częściowe i pełne.